SNNB M 4

d7_nid

1253
"Triangel"

SNNB M4

M4 indgår i driften hos VSVT pr. 1. juni 2022. Hos VSVT erstatter vognen LNJ M4, der er overdraget til Danmarks Jernbanemuseum.
Den 29. maj 2022 kørtes "jomfrutur" til Tølløse og tilbage til Høng.

Motorvognen blev bygget i Odense i 1929 af De Forende Automobilfabrikker (Triangel) og leveret til Stubbekøbing-Nykøbing-Nysted Jernbane. Vognen blev bygget som erstatning for SNNB M2 der var brændt i remisen i Nysted.
Oprindeligt havde vognen både II og III klasse samt postrum. Den blev i 1939 ombygget til fællesklasse og postrummet fjernet.

Da SNNB lukkede i 1966 blev SNNB M4 solgt til en privatperson.

Motorvognen blev fra 1979 anvendt på veteranbanen Skælskør – Dalmose.

I 1997 solgte ejeren motorvognen til Danmarks Jernbanemuseum, men motorvognen kørte fortsat på Skælskør-banen

I 2005 havarerede den oprindelige benzinmotor og blev skiftet ud med en Scania-Vabis dieselmotor.

I 2009 hentede Danmarks Jernbanemuseum motorvognen i Skælskør og den kom til at stå i vognhallen i Randers.

I 2018 blev vognen udskilt af museets samling og overdraget til Vestsjællands Veterantog som har sat motorvognen i stand.

Motorvognen bygger på samme princip som en landevejsbus (fra 1920`erne): En benzin-motor driver vognen gennem en 3-trins usynkroniseret gearkasse.
Motorvognen har også et vendegear så køreretningen vendes. Dermed har den også 3 bak-gear og kan derfor køre lige så hurtigt baglæns som forlæns.
Ved ombygningen til Scania-Vabis dieselmotor i 2005 fik motorvognen en 4-trins synkroniseret gearkasse.

Der er kun førerrum i den ene ende, så motorvognen skal køre sammen med en ”makker” der vender modsat.

 

Driftstatus: I drift.

Se også opslag på Jernbanen.dk

FabrikatDe Foreniede Automobilfabrikker - Triangel, Odense, Danmark
Byggeår1929
Byggenummer1299
DrivmiddelDiesel
Maksimal hastighed70 km/t
Længde11.1 m
Totalvægt15 tons
Bremsevægt, P14 tons
Antal siddepladser35
BeklædningTeaktræ  
Effekt120 hk
Akselfølge1A  
IndretningStorrum i 3 afdelinger  
Siddepladser 2. kl.35