DSB Cxm 4508
d7_nid
Vognen havde oprindeligt 2 storrumskupeer med i alt 66 pladser.
CXM4508 har ungarsk affjedringssystem ligesom på en anden vogn i vognstammen, nemlig CY4640.
I 1948 byggede DSB vognen om, så den ene kupe blev til et togførerrum. De oprindelige træbænke og bagagenet i denne del af vognen blev fjernet og skillevæggen flyttet. Dermed var antallet af siddepladser reduceret til 43.
For at vognen kunne bruges som togførervogn i godstog, blev der bygget en kakkelovn ind i togførerrummet.
Vognen kom i drift i MHVJ`s veterantog i 1980, men midt i 90`erne begyndte MHVJ på en stor revision af vognen. Vognkassens træskelet er således grundigt repareret i Mariager.
I 2003 overtog Vestsjællands Veterantog, den delvist reparerede vogn, og den blev flyttet til Hvalsø. I sommeren 2007 blev vognen flyttet til Høng.
I efteråret 2007 er arbejdsholdet i Høng startet på det videre arbejde med vognen. Togførerrummet med kakkelovn er blevet fjernet og en ny skillevæg bliver bygget på det rigtige sted, så vognen får sit oprindelige udseende indvendigt. Heldigvis har MHVJ sørget for er der rigeligt med træbænke og bagagenet til vognen.
Der skal også repareres en hel del på undervognen samt fremstilles en helt ny udvendig træbeklædning til vognen.
Vognen er 13,5 m lang, vejer 20 tons
og har 66 pladser i 2 storrumskupeer samt toilet.
Driftstatus: Under reparation i 2000.
Se også opslag på Jernbanen.dk
Maksimal hastighed | 40 km/t |
Længde | 17.8 m |
Totalvægt | 37 tons |
Bremsevægt, P | 25 tons |