DSB Cu 4011
d7_nid
Vognen blev overtaget fra Kolding Lokomotivklub i 1976 i bytte for en anden vogn.
Oprindeligt havde vognen i den ene ende et lille toilet med indgang fra sidegangen og ved siden af en togførerkupe med indgang fra endeperronen. I 1951 blev vognen ombygget til brug på Svendborg-banen. Ved denne ombygning blev togførerkupeen sløjfet og toilettet bygget dobbelt så stor. I kupeerne monteredes lædersæder i stedet for de oprindelige træbænke. Vognen er altså bevaret som som den så ud i 1951.
Vognen har også det oprindelige balancepuffer system, som ellers blev fjernet i DSB tiden på de fleste af de vogne der havde det. Systemet virker ved at pufferne er indbyrdes forbundet via vinkelarme og trækstænger. Når puffen i den ene side, ved kurvekørsel, således trykkes ind, presser systemet puffen i den anden side ud. I forbindelse med vedligeholdelsesarbejder på vognen foretaget i Høng i 1998 og 1999, blev en stor del af undervognen under begge endeperroner skiftet. I den forbindelse blev balancepuffer systemet også renoveret så det er bevaret for eftertiden.
Driftstatus: Hensat for revision i 2022.
Se også opslag på Jernbanen.dk
Fabrikat | Vognfabrikken Scandia, Randers, Danmark |
Byggeår | 1924 |
Maksimal hastighed | 80 km/t |
Længde | 14.4 m |
Totalvægt | 20 tons |
Bremsevægt, P | 20 tons |
Antal siddepladser | 48 |
Indretning | Kupeer og toilet |
Kupeer | 6 |
Pladser 2. kl. | 24 |
Øgenavn | Rystevogn |
Akselantal | 2 |