DSB Cu 4011

d7_nid

11
Vogn med kupeer

Vognen blev overtaget fra Kolding Lokomotivklub i 1976 i bytte for en anden vogn.

Oprindeligt havde vognen i den ene ende et lille toilet med indgang fra sidegangen og ved siden af en togførerkupe med indgang fra endeperronen. I 1951 blev vognen ombygget til brug på Svendborg-banen. Ved denne ombygning blev togførerkupeen sløjfet og toilettet bygget dobbelt så stor. I kupeerne monteredes lædersæder i stedet for de oprindelige træbænke. Vognen er altså bevaret som som den så ud i 1951. 

Vognen har også det oprindelige balancepuffer system, som ellers blev fjernet i DSB tiden på de fleste af de vogne der havde det. Systemet virker ved at pufferne er indbyrdes forbundet via vinkelarme og trækstænger. Når puffen i den ene side, ved kurvekørsel, således trykkes ind, presser systemet puffen i den anden side ud. I forbindelse med vedligeholdelsesarbejder på vognen foretaget i Høng i 1998 og 1999, blev en stor del af undervognen under begge endeperroner skiftet. I den forbindelse blev balancepuffer systemet også renoveret så det er bevaret for eftertiden. 

Driftstatus: Hensat for revision i 2022.

Se også opslag på Jernbanen.dk

FabrikatVognfabrikken Scandia, Randers, Danmark
Byggeår1924
Maksimal hastighed80 km/t
Længde14.4 m
Totalvægt20 tons
Bremsevægt, P20 tons
Antal siddepladser48
IndretningKupeer og toilet  
Kupeer6  
Pladser 2. kl.24  
ØgenavnRystevogn
Akselantal2